torsdag 8 mars 2012

Virkade grytlappar


Efter några försök tror jag att jag fått till dessa gryt/pannlappar. Jag vet att jag gjorde dessa när jag var ca 16 år men då fanns det ett mönster... Det hade jag inte nu när jag försökt att virka av mammas pannlappar. Jag satte mig med en stark kopp kaffe o höll på en kväll men ack o ve...riv upp o gör om, riv upp o gör om i några kvällar.
Nu tror jag att jag fått till det i varje fall...hoppas bara att det är begripligt också =)

Vad man behöver till 1 grytlapp är 2 virkade mormorsrutor som båda ska vara på 6 varv. Nu skriver jag inte upp hur man gör en mormorsruta för jag tror att alla kan det.Om inte så finns en länk här

Lägg ihop båda så här o båda rätsidorna ska vara uppåt.

Dessa två ska nu virkas ihop.
Börja i ena hörnet med att virka 3 st 3 lm 3 st i hörnrutan, 2 lm 3 st i nästa lmb sammanlagt 4 ggr se bild 2

Vik ned hörnet på den översta och fortsätter virka i den undre rutan. (se bild 1) 2 lm 3 st i nästa lmb fram till hörnet där du virkar 3 st 3 lm 3 st i hörnlmb. Fortsätt runt hörnet och virka 2 st- grupper till. Då ska du vika tillbaka hörnet (se bild 2) och virka ihop båda igen. Fortsätt virka ihop tills du kommer till nästa hörn där du åter viker ned den översta o virkar runt tills du kommer dit du började.

De nedvikta hörnen får du sen virka ett o ett.
Börja med 2 lm i från de vita du virkat runt nyss

Nästa varv det rosa börjar jag med 1 fm i bågen, du ser på bilden

Sen ska det vara 8 dbst i lmb men med 1 lm i mellan varje dbst. 1 fm i nästa lmb och här får du se upp så du inte virkar fel. Det ska vara 8 dbst i varje hörnlmb o nästa 1 fm. Man får också se upp här så man inte virkar på avigan utan att man vet var man har rätan

Du får göra som du vill med att endera virka runt hela grytlappen först eller så virka blomman för sig själv, det går bra med båda sätten. Men eftersom jag här började med blommans kant som ska vikas ned kunde jag virka runt hela denna blomma först o sen fortsätta ut i kanten o vidare runt. men se till att du hamnar på rätsidan om du virkar vidare runt då. Du ser här på bilden att det ska vara fyra grupper med 8 st på varje sida. Virka runt den andra blomman med så är varvet klart.

Sista varvet är ett varv med picoter o fm.
Börja där du tycker de är lämpligt och virka 1 fm
picot: 3 lm 1 fm i 1:a lm, 1 fm mellan nästa st.

När du virkar runt sista varvet så glöm inte virka ett hänge.Jag gjorde 15 lm med 1 fm i varje tillbaka sen virkade jag öglan innan jag virkade nästa picot o fm. När jag virkade andra blommans picoter så virkade jag ihop blommorna med en sm i mellan 4:e o 5:e st
Taram....

Lycka till!
Dessa grytlapparna har många frågat efter. De går ju att variera hur mycket man vill nästan. De
blir ju lika fina med två färger.

Här kommer lite fler färger =)

2 kommentarer:

carina sa...

dessa gillade jag

Carina sa...

Tack! De är ju inte så svåra att göra heller.
Ha det så gott =)