fredag 9 mars 2012

Oval virkad rosduk

Här kommer duken jag ritade och virkade =)

Lägg upp 169 lm.
Börja i fjärde lm.
Alla varv börjar med 3 lm = 1:a st.
Virka sedan enligt diagrammet.
x = 4 st
xx = 7 st
xxx = 10 st
En ruta = 1 st, 2 lm hoppa över 2 m, 1 st i nästa.
Spindel:
V. 1: 4 st, 7 lm hoppa över 2 st, 1 st i nästa + 2 om lmb + 1 st o nästa st
V. 2: 4 st, 5 lm, 1 fm om lmb, 5 lm hoppa över 3 st o virka 4 st
V. 3: 4 st, 5 lm, 1 fm om lmb + 1 fm i fm på föreg. v. 1 fm om lmb, 5 lm hoppa över 3 st o virka 4 st.
V. 4: 4 st, 5 lm, 1 fm om lmb, 3 fm i fm. 1 fm om lmb, 4 st.
V. 5: Här ska spindeln gå ihop så här virkas 4 st varav 3 i lmb, 5 lm, hoppa över 1:a fm, 3 fm i mitten, hoppa över 1 fm. 5 lm, 3 st om lmb, 1 st i nästa st.
V. 6: 4 st, varav 3 i lmb, 5 lm, 1 fm i mittenfm. 5 lm, 4 st
V. 7: 4 st varav tre i lmb, 2 lm hoppa till nästa lmb och virka 3 st + en i nästa st.
Börja varv ett längst upp på min bild så slipper du börja mitt i en spindel.
När du virkat ena halvan börjar du om med andra halvan efter spindelvarven.


Lycka till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får inte ihop spindlarna enligt det du beskriver :S
Mina blir helt fel om man ska koll på det färdiga resultatet

Carina sa...

Jag ska titta om jag gjort nåt fel i beskrivningen

Anonym sa...

Jag får liksom inte ihop mönster med beskrivningen på spindlarna. Enligt mönstret ska det vara 4 rutor innan den ska gå ihop igen men enligt spindel beskrivningen ska det vara 5 rutor :S

Unknown sa...

Vad är det för mått på duken i längd och bredd.