torsdag 8 mars 2012

Starburst Hotpad




Jag såg en bild på detta men inget mönster så jag försökte själv.

Första försöket blev fel och likaså andra men det tredje försöket blev rätt.

Det var innan jag såg att det fanns video också på dessa...hade kunnat bespara mig en stund ;*)

Du behöver 5 rutor.

Så här gjorde jag till en ruta:

Lägg upp 5 lm o ta ihop med 1 sm.

V 1: 4 lm = 1:a dst. virka 3 dst till, 4 lm, 4 dst om lm-ringen sammanlagt fyra grupper. ta ihop med 1 sm.

V 2: 4 lm =1:a dst, 11 dst, hoppa över till nästa lmb, virka sedan 12 dst i varje lmb varvet ut, sluta med 1 sm.

O.B.S innan varv 3 titta på videon HÄR

V 3: 1 fm i varje dst, sluta med 1 sm. Som synes på videon ska man virka fm runt halva rutan och virka ihop med nästa ruta innan man virkar runt fm-kanten på hela andra sidan. Det gjorde ju inte jag, ja virkade ju fm runt alla rutorna först... men jag sydde ihop alla rutorna i mittenmaskan så jag fick en lång rad som de visar på videon o det funkade det med =)

Sen var de till o lägga dem i en ring och tråckla ihop resten.

Vad kan man ha dessa rutblommor till då?
Prydnadsgrytlappar kanske, dukar eller överkast om man orkar...

Inga kommentarer: