måndag 5 mars 2012

Barbie ska på fest




Klart Barbie ska gå på lite fest. Hon ska snart skickas iväg till sin mamma Tindra men jag måste väl visa lite först här på bloggen vad som ska med. (Det här var ju ett tag sen)


Lila klänning och två hattar (men bara en är med på bild). Tre goda tårtor och fem fina rosa bakelser. Två par grytlappar följer också med. De 2 paren har jag krokat. Minsta paret med tunt garn och de mäter drygt 1 cm, de större tre cm. Men grytlapparna hör ihop med Barbie. Dom syns längre ned i detta inlägg.

Jag har använt en massa restgarner och virknål nr 2

Gräddtårta

Gör en magisk ring. Virka 3 lm = 1:a st. virka 9 st så det blir sammanlagt 10 och sluta med en sm.

V 1: 3 lm, 1 st i samma m som sen virkas 2 st i varje st. Sluta med 1 sm.

V 2: 1 lm, 19 fm runt hela varvet, sluta med 1 sm.

V 3-4: 20 fm runt sluta med 1 fm. Tag av garnet. Brodera jordgubbar eller nåt på tårtan.

Vita spetsen virkas lika på alla 3 tårtor.

Prinsesstårta

Gör en magisk ring.V 1: Virka 6 fm runt ringen, sluta med 1 sm.

V 2: 1 lm, 2 fm i varje m = 12 fm, sluta med 1 sm.

V 3: 1 lm, 1 fm i varje m varvet runt men ÖKA jämt fördelat över varvet med 6 fm =18 fm.

V 4-6 1 lm, 1 fm i varje m varvet ut, sluta med 1 sm. Tag av garnet. Kanten runt har jag tagit sytrådstunt garn från Mölnycke och en tunnare virknål. Virka så här:1 lm, x 1 fm, 3 st, 1 fm i nästa m, 1 fm i nästa m, x fortsätt lika mellan x varvet ut. Sluta med 1 sm.

Ros på prinsesstårta

Virka i tunt garn 7 lm, virka 5 st och tag av garnet, rulla ihop till ros och sy fast.Ja just de ja...knapparna fann jag för 1 kr på loppis. Filade bort det som var bak på knappen.Klänningen och hatten har jag inte skrivit ned nåt mönster på men alla beskrivningar är mina egna som jag så gärna delar med mig av.

Inga kommentarer: