tisdag 6 mars 2012

Virkade rosor


Jag är vänsterhänt så de kanske ser lite spegelvänt ut ;*)
Rosor i alla möjliga färger. Börja med att lägga upp 4 lm, slut dem med 1 sm. Börja sedan virka i bakre lmb runt runt utan att göra flera sm. låt de gå runt i en spiral. Hela tiden i bakre lmb. Öka genom att virka 2 fm lite då och då så pass att själva bottenplattan håller sig plan. I början ökade jag varje m sen glesade jag ut det till varannan o var tredje. Jag tycker det är ganska lagom med ca 5-7 varv. Spara gärna en bit garn ifall du behöver göra rosplattan större.Så här ska det se ut.


Sedan ska du göra själva rosen och då har jag gjort så här: Börja i den allra första lm med att göra 1 fm i främre lmb, sen 2 lm, *1 dst i nästa m* 20 ggr. (själva rosknoppen) Avsluta med 1 fm. Nu virkar man bara i främre lmb på varje m på plattan. Lite pillrigt men går bra om man viker arbetet lite så man kommer åt bättre.


Sedan virkar man runt med *1 fm i nästa m, 2 st i nästa m, 2 dst i nästa m, 2 3-dst i nästa m, 2 dst i nästa m, 2 st i nästa m, 1 fm i nästa m*, Fortsätt följa spiralen runt hela vägen utåt på det här viset men gör ibland sm så bladen kommer lite i omlott. Fortsätt plattan ut eller till du tycker det räcker med blomblad. Tag av garnet o fäst trådarna.

Så blir det en fin ros Hoppas min beskriving går att tyda =)


Inga kommentarer: