fredag 9 mars 2012

Virkade dukar





Här kommer beskrivning på denna duk

Jag har virkat i 12/3 tunt garn.

Lägg upp 10 lm och slut med 1 sm.

Alla varv avslutas med 1 sm så jag skriver inte det efter varje varv.

Varv 1: (3 lm = 1:a st), 24 st runt ringen och sluta med 1 sm.

Varv 2: *3 dst tillsammans (1:a st = 4 lm), 4 lm, 8 ggr.

Varv 3: 1 sm till lmb. *6 st om lmb, 2 lm*.

Varv 4: sm över 6 st till lmb, *2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 4 lm*.

Varv 5: *2 st i de 2 st på föreg. varv, 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 2 st i de följande 2 st. 4 lm*

Varv 6: 1 sm över 1 st, *3 st, 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 3 st, 3 lm, hoppa över 1 st + lmb + 1 st*

Varv 7: 1 sm över 1 st, *4 st, 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 4 st, 3 lm, hoppa över 1 st + lmb + 1 st*

Varv 8: sm över 2 st, *4 st, 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 4 st, 6 lm, hoppa över 2 st + lmb + 2 st*

Varv 9: sm över 3 st, *3 st, 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 10 lm, hoppa över 3 st + lmb + 3 st*

Varv 10: sm över 3 st, *2 st, 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 2 st, 9 lm, 1 fm om lmb av de 10 lm,9 lm, hoppa över de 3 första st på nästa blad.

Varv 11: sm över 4 st till lmb,*5 st om lmb på bladet, (3 lm, 5 st om nästa lmb) 2 ggr, 3 lm*

Varv 12: 5 st i de 5 följande st, 4 st om nästa lmb, 5 st i 5 st, 3 st i nästa lmb, 5 st i 5 st, 4 st om nästa lmb* = 208 st

Varv 13: * 1 fm, 6 lm, hoppa över 3 st* ska bli 52 lmb.

Varv 14: sm till mitten av lmb, *1 fm om lmb, 6 lm*

Varv 15: 1 sm till mitten av lmb, *12 st om lmb, 1 fm om nästa lmb, (6 lm, 1 fm om nästa lmb) 2 ggr*

Varv 16: *(3 dst tillsammans, 4 lm) 4 ggr, 1 fm om nästa lmb, 5 lm, 1 fm om nästa lmb, 4 lm* = 13 ggr

Tag av garnet och fäst trådarna.

Lycka till!

13 kommentarer:

Christin sa...

Hej hej! Tack för att du delar med dig av en massa fina mönster :). Jag har precis virkat klart den här duken, just nu blockas den.

Superlätt att göra!

Mvh,
Christin

Anonym sa...

Vad betyder blockas?
Är det något man måste göra när man virkat dukar?

Mvh anna

Anonym sa...

Blockas betyder att man spänner ut arbetet när man virkat klart.

Carina sa...

Ja tack blockas betyder att man nålar upp arbetet på något och spänner ut det för att det ska få rätt form.

flisan lillenriver sa...

Tack för ett fint mönster. Blev jättefin.

Anonym sa...

Hej! denna duk tänker jag absolut prova att virka! ser jätte fin ut! roligt att få ta del av ditt mönster! ha en trevlig helg! <3 ;0) <3

Wivi sa...

Håller nu på med min 3:e duk. Jättekul mönster. Har visat dukarna på Facebook och lagt ut länk till din blogg.

Anonym sa...

Oj va mycket fint det va på din sida,undrar va omkretsen är på duken som ligger uppe,v,h,Annbritt

Anonym sa...

Hej!
Jättefin duk. Vad är diametern? Stl?
Med vänlig hälsning, Anna

Unknown sa...

Blocka är det nya ordet för stärka/pressa.
Mvh Bojen

Anonym sa...

jag har virkat det här mönstret flera gånger, men använt grövre nål och dubbelt garn. Dukarna blir mer rustika och ger en trendig känsla. Har blandat vitt med oblekt, grått och mörkgrått. Jättesnyggt! Roligt mönster att virka. Jag har hoppat över varv 15 och 16, och istället virkat varv 14 två ggr.
Tack för mönstret!

Anonym sa...

Tack för ett fint och lättvirkat mönster, hoppas hitta fler.

Linda S sa...

Hej Carina
Jag vill bara tacka för ett sådant underbart mönster :D
Jag har svårt att följa beskrivningar så hittar sällan dukar som jag kan virka men den här var så underbart enkel att följa med i och blev så vacker!!